Testimoni: “Vaig canviar-ho tot abans de descobrir que el problema era el CDI de la meva Yamaha YBR 125cc”

Tot i que a Espanya la majoria del parc de motos ja està compost per models d’injecció, encara es mantenen en circulació motocicletes carburades que es resisteixen a desaparèixer. Un bon exemple és l’emblemàtica Yamaha YBR 125cc, molt apreciada per la seva resistència mecànica i per l’àmplia disponibilitat de recanvis al mercat.

Avui volem compartir amb tu una història real. Es tracta del relat d’en Gerardo, client habitual de Rodi Motor Services, que va passar setmanes lluitant amb una avaria a la seva motocicleta Yamaha YBR 125cc fins que va aconseguir trobar el problema; un dia, la seva moto va començar a perdre força en accelerar, s’ofegava a les pujades i, de vegades, s’apagava en deixar anar l’accelerador. Quin podria ser el problema?

Com molts motoristes, en Gerardo va començar pel més obvi.

Pas 1: “Serà la bugia?”
“No sóc expert en mecànica, però sé que els problemes d’acceleració o pèrdua de força generalment estan relacionats amb les bugies. Vaig notar que l’espurna no era forta, així que la vaig canviar. Vaig pensar que el problema desapareixeria, però m’equivocava”.

En Gerardo sabia que feia temps que no canviava la bugia i que aquesta estava una mica desgastada, però no era la causa principal. La frustració va aparèixer.

Pas 2: “Aleshores ha de ser el carburador”
Seguint consells trobats a Internet, va aconseguir extreure el carburador, el va netejar i va ajustar la mescla d’aire/combustible segons el manual del fabricant. Fins i tot, quan el seu ajust no va semblar funcionar, va consultar un amic mecànic que li va recomanar substituir el carburador per un de nou.

Però després de perdre molt temps i diners, el problema persistia.

“En aquest punt estava bastant frustrat; la moto és el meu mitjà de transport habitual per anar a la feina. Vaig pensar que ja no tenia solució”, explica en Gerardo.

Pas 3: “Serà alguna cosa elèctrica?”
Decidit a trobar l’avaria, va revisar tots els cables que va veure i va comprovar la bateria. Tot semblava en ordre. Fins que va recordar un component que pocs revisen: el CDI.

Què és el CDI d’una motocicleta i per què és tan important?
El CDI (Ignició per Descàrrega Capacitiva, per les seves sigles en anglès) és el cervell elèctric de l’espurna en motos sense un sistema d’encesa electrònica avançat.

La seva funció és:

  • Emmagatzemar energia del sistema de càrrega.
  • Alliberar una espurna d’alta tensió en el moment exacte.
  • Sincronitzar la ignició amb la posició del pistó.

Si el CDI falla, l’espurna és irregular o inexistent, cosa que causa:

  • Fallades en accelerar.
  • Arrencada intermitent.
  • Moto que s’apaga sola.
  • Manca de potència.

I el més crític: els símptomes es confonen fàcilment amb problemes de carburació.

Per què va ser tan difícil detectar-ho?
No existeix una prova casolana infal·lible que permeti detectar un CDI que ha arribat al final de la seva vida útil. El CDI no mostra signes físics clars de dany, i molts tallers el passen per alt.

En Gerardo ho va descobrir per descàrrec, quan estava a punt de vendre la moto després de setmanes de frustració. Va aconseguir comprar un CDI nou i, consultant blocs de motocicletes, va trobar la manera de substituir-lo.

“Se’m va tornar l’ànima al cos en donar contacte i sentir un ralentí estable. Va ser com tornar a néixer. Accelerava suau, sense tirons ni apagades. Em vaig preguntar: per què no ho vaig revisar abans? Com és que no me n’havia adonat? Però no hi havia manera de saber-ho. Ho vaig haver de descobrir, i em va portar gairebé dos mesos”.

Quina hauria estat la manera més ràpida de trobar el problema?
Un diagnòstic especialitzat i la comprovació de senyals elèctriques en temps real.

A Rodi Motor Services utilitzem equips que analitzen:

  • El senyal d’entrada i sortida del CDI.
  • La sincronització de l’espurna.
  • L’estat complet del sistema d’encesa.

Amb experiència i les eines adequades, es pot confirmar si el CDI està fallant sense necessitat de canviar peces innecessàriament.

Això evita:

  • Despeses innecessàries (com canviar el carburador complet).
  • Pèrdua de temps (gairebé 10 setmanes amb la moto aturada).
  • Tonelades de frustració.

Què va aprendre en Gerardo? Que el problema no sempre és el més obvi.
Molts mecànics i usuaris es fixen en el que és visible: bugies, filtres, carburadors. Però en motos modernes de 125cc, les fallades elèctriques són cada cop més comunes i requereixen eines adequades. La majoria de motocicletes noves tenen sistemes electrònics avançats, però encara existeixen molts models carburats que utilitzen CDI.

En Gerardo ara ho té clar:
“Abans de canviar qualsevol peça, prefereixo anar a un taller que tingui tecnologia per diagnosticar bé. Segur que m’estalviaré diners i, sobretot, molt de temps”.

La teva moto falla en accelerar?
Si la teva Yamaha YBR, Bajaj, Boxer o qualsevol moto de 110–125cc presenta:

  • Tirons en accelerar.
  • S’apaga sola.
  • No arrenca bé en fred.
  • Fallades intermitents.

► No donis per fet que és el carburador o la bugia. Podria ser el CDI.

A Rodi Motor Services oferim diagnòstic elèctric precís per a motocicletes. Utilitzem tecnologia d’avantguarda per detectar fallades reals, no suposicions. Acosta’t a un dels nostres tallers i confia en els experts. Treballem des de l’experiència.