Cotxes elèctrics: com funciona la conducció autònoma?

Els cotxes elèctrics, a poc a poc, estan prenent la davantera a Espanya, obrint-se pas en un mercat on la tecnologia és el vencedor indiscutible. Entre les moltes innovacions que aporten aquests vehicles d’emissions zero, hi ha una tecnologia que ja està revolucionant la manera de desplaçar-se en molts llocs: la conducció autònoma. Gràcies a aquesta característica, empreses com Waymo, als Estats Units, ja fa alguns anys que ofereixen serveis de transport autònom (estil Uber), amb l’avantatge que —en no haver-hi conductor— els costos són més baixos, tant per a l’empresa com per als passatgers. Un servei de transport còmode, segur i eficient. Però, com funciona exactament aquesta tecnologia en els cotxes elèctrics?

A Rodi, som conscients de com avança de ràpid la tecnologia i volem ajudar-te a entendre els principis que hi ha darrere de la conducció autònoma i com s’integra perfectament amb els vehicles elèctrics.

Què és la conducció autònoma?
Comencem per una tecnologia que ja coneixem: el pilot automàtic. Fa dècades que existeix aquesta tecnologia que permet a un vehicle (avions, vaixells, vehicles industrials, etc.) operar de manera autònoma durant un període determinat, però amb limitacions que requereixen intervenció humana. La conducció autònoma, però, va un pas més enllà: permet a un vehicle operar sense intervenció humana, utilitzant sensors, càmeres, radar, lidar (detecció amb llum làser) i sistemes d’intel·ligència artificial (IA). En els cotxes elèctrics, aquesta tecnologia s’ha tornat especialment rellevant, ja que és compatible amb sistemes avançats de programari i maquinari. Això converteix els vehicles en veritables ordinadors amb rodes, capaços d’analitzar l’entorn i prendre decisions en favor de la seguretat dels passatgers.

Nivells de conducció autònoma
La Societat d’Enginyers d’Automoció (SAE), organització centrada en la mobilitat dels professionals de la indústria aeroespacial, l’automoció i altres sectors especialitzats en la construcció de vehicles, defineix sis nivells d’automatització en la conducció autònoma:

  • Nivell 0: Sense automatització: el conductor té el control total del vehicle en tot moment.
  • Nivell 1: Assistència al conductor: sistemes com el control de creuer adaptatiu o l’assistència de frenada d’emergència ajuden el conductor, però aquest continua sent responsable.
  • Nivell 2: Automatització parcial: el vehicle pot gestionar acceleració, frenada i direcció en certes condicions, però el conductor ha d’estar atent i preparat per intervenir. Exemple: Tesla Autopilot.
  • Nivell 3: Automatització condicional: el cotxe pot conduir de manera autònoma en situacions específiques (com autopistes), però requereix que el conductor prengui el control quan sigui necessari.
  • Nivell 4: Alta automatització: el vehicle pot operar sense intervenció humana en la majoria de condicions, tot i que encara pot requerir supervisió en entorns complexos.
  • Nivell 5: Conducció completament autònoma: el cotxe no necessita intervenció humana en cap moment. No hi ha volant ni pedals; el vehicle pren totes les decisions.

Actualment, la majoria dels cotxes elèctrics moderns operen als nivells 2 i 3, amb avenços ràpids cap a nivells superiors. En serveis com el de Waymo, tot i tenir autonomia de nivell 4, sempre hi ha operadors que supervisen els vehicles en ruta i observen les càmeres interiors per garantir la seguretat en tot moment. Fins i tot, disposen d’altaveus per comunicar-se amb els passatgers si cal, per exemple, per demanar-los que es cordin el cinturó de seguretat.

Com funciona la conducció autònoma en cotxes elèctrics
La conducció autònoma en cotxes elèctrics és una tecnologia complexa que depèn de diversos components clau que treballen conjuntament, de manera totalment sincronitzada:

  1. Sensors i càmeres: detecten obstacles, vianants, senyals de trànsit i altres vehicles. Les càmeres proporcionen una visió detallada de l’entorn.
  2. Radar i lidar: el radar mesura la distància i la velocitat dels objectes propers, mentre que el lidar crea un mapa 3D de l’entorn mitjançant polsos làser.
  3. Intel·ligència artificial (IA): processa les dades recopilades pels sensors i pren decisions en temps real, com canviar de carril, ajustar la velocitat o aturar-se davant d’un semàfor en vermell.
  4. Mapes digitals d’alta precisió: els mapes precargats permeten al vehicle “entendre” la carretera, incloent-hi corbes, pendents i límits de velocitat.
  5. Connectivitat V2X (Vehicle-to-Everything): els cotxes elèctrics poden comunicar-se amb altres vehicles, infraestructures (semàfors, senyals) i xarxes per millorar la seguretat i l’eficiència.

És important entendre també que tots aquests components s’han de calibrar i ajustar per garantir la seguretat. Per això, les empreses de serveis de transport autònom trien ciutats amb alta planificació urbana i geografia regular, com Phoenix (Arizona), per fer proves i calibracions adequades, utilitzant mapes fàcils d’interpretar per la IA. Per aquest motiu, encara no és possible integrar aquests serveis a totes les ciutats.

Avantatges de la conducció autònoma en cotxes elèctrics
La combinació de cotxes elèctrics i conducció autònoma ofereix múltiples beneficis, no només per al ciutadà comú, sinó també per a indústries com l’agricultura, on ja existeixen maquinàries complexes capaces d’operar de forma autònoma en entorns controlats, especialment a països com la Xina. Això garanteix:

  • Més seguretat: els sistemes autònoms redueixen el risc d’errors humans, responsables del 90% dels accidents de trànsit.
  • Eficiència energètica: la conducció autònoma optimitza l’acceleració, la frenada i la velocitat, maximitzant l’autonomia de la bateria.
  • Confort millorat: els conductors poden relaxar-se, treballar o gaudir del viatge mentre el cotxe gestiona les tasques rutinàries.
  • Reducció del trànsit: els vehicles autònoms poden comunicar-se entre si per evitar embussos i millorar el flux del trànsit.
  • Accessibilitat: les persones amb discapacitats físiques o limitacions per conduir poden moure’s amb més independència.

Reptes actuals de la conducció autònoma
La indústria de l’electromobilitat i la conducció autònoma tot just comença, mostrant-nos només una petita part del seu potencial. I encara que cada any sembla que s’hi avança el doble que l’anterior, encara hi ha reptes per superar:

  • Regulació i normatives: la legislació encara no està del tot desenvolupada per regular la conducció autònoma a totes les regions, i probablement trigarà dècades en alguns països per raons burocràtiques.
  • Condicions climàtiques adverses: la pluja, la pols, la boira o la neu poden afectar el rendiment dels sensors i les càmeres, limitant també l’abast geogràfic d’aquesta tecnologia. Per això, les proves es fan en llocs com Arizona i Califòrnia, on el clima és estable tot l’any.
  • Cost d’implementació: com que és una tecnologia pionera, els sistemes autònoms són costosos, cosa que pot incrementar el preu dels vehicles. Això anirà disminuint gradualment.
  • Confiança de l’usuari: molts conductors i passatgers encara desconfien de cedir el control total a un sistema autònom.

No esperis el futur, perquè ja és aquí
Encara que no tenim cotxes voladors, l’electromobilitat i la intel·ligència artificial estan canviant les regles del joc arreu del món. La conducció autònoma està transformant la indústria de l’automoció, des de les universitats que formen mecànics fins als tallers on es fa el manteniment d’aquests vehicles elèctrics. Amb els ràpids avenços en intel·ligència artificial, sensors i connectivitat, aquesta tecnologia promet fer les nostres carreteres més segures, eficients i sostenibles.

Tens un cotxe elèctric o estàs pensant a comprar-ne un?
A Rodi Motor Services estem preparats per oferir-te manteniment especialitzat en vehicles elèctrics. Els nostres experts t’ajudaran a mantenir el teu cotxe en òptimes condicions per aprofitar al màxim la seva tecnologia. Preparats per a l’acció!