La tendència generalitzada cap a la migració del cotxe tradicional al cotxe elèctric és una realitat a moltes parts del món, començant per ciutats com Xangai, a la Xina, coneguda com “el paradís dels cotxes elèctrics”, on els nivells de contaminació acústica són tan baixos que els mateixos turistes queden impressionats en entendre l’impacte real d’aquestes màquines en la qualitat de vida dels seus habitants. Espanya no resta aliena a aquest fenomen, ja que el parc de cotxes elèctrics ha anat a l’alça els darrers anys. Això ens porta a qüestionar-nos sobre el seu ús, les garanties associades i la vida útil d’aquest tipus de vehicles.
Quin és el temps de vida útil d’un cotxe elèctric? Les bateries tenen una durada determinada o s’han de substituir? Quines serien les diferències clau d’autonomia respecte a un cotxe tradicional de combustió interna? En aquest article t’expliquem tot sobre la vida útil de les bateries elèctriques, els seus cicles de càrrega, i què pots esperar a llarg termini si estàs en cerca de l’electromobilitat.
Què és un cicle de càrrega?
El primer que hem d’aclarir és el concepte “cicle de càrrega”, que fa referència a l’acció de carregar la bateria del 0% al 100%. Cada vegada que la teva bateria es descarrega completament i es torna a carregar (que seria el més eficient, a llarg termini), es completa un cicle de càrrega. No obstant això, no cal esgotar la bateria del tot cada vegada per completar un cicle:
- Si carregues el 50% avui i un altre 50% demà, això suma un cicle complet.
- Les bateries modernes estan dissenyades per suportar centenars, fins i tot milers, de cicles parcials sense perdre rendiment significatiu.
Quant dura una bateria de cotxe elèctric?
És cert que cap bateria és eterna, però els dies en què les bateries recarregables eren de poca durada han quedat enrere. Un dels reptes que calia superar per iniciar la producció i venda a gran escala de cotxes elèctrics va ser, precisament, la durada de les bateries. Actualment, les bateries dels cotxes elèctrics estan fetes per acompanyar el vehicle durant molts anys abans de perdre eficàcia real.
- Les bateries modernes duren entre 10 i 15 anys, o entre 160.000 i 320.000 quilòmetres, depenent de l’ús i dels hàbits de càrrega.
- Alguns fabricants com Tesla, Hyundai o Kia ofereixen garanties de 8 anys o 160.000 km, el que passi primer, assegurant que la bateria mantingui almenys el 70% de la seva capacitat original.
Això vol dir que, encara que la bateria perdi una mica d’autonomia amb el temps (com passa amb els telèfons intel·ligents), seguirà sent útil durant força temps.
Quants cicles de càrrega suporta una bateria de cotxe elèctric?
La tecnologia més comuna als cotxes elèctrics és la bateria d’ions de liti (raó per la qual aquest mineral és molt cotitzat actualment), i estan dissenyades per suportar:
- Entre 1.000 i 2.000 cicles complets de càrrega abans que la seva capacitat caigui per sota del 80%.
- Algunes bateries d’última generació (com les de Tesla o els models premium de Hyundai o BMW) superen els 3.000 cicles gràcies a millores en la gestió tèrmica i química.
Què significa això en la pràctica?
Imaginem que tenim un cotxe elèctric amb una autonomia de 400 km i que els nostres hàbits de conducció ens porten a recórrer uns 20.000 km l’any. Amb aquest comportament, podríem recórrer fàcilment 400.000 km abans que la bateria necessiti un reemplaçament. I aquesta autonomia, en molts casos, probablement superi la vida útil del vehicle o de molts dels seus components.
Quins factors influeixen en la degradació d’una bateria de cotxe elèctric?
La degradació, igual que en qualsevol dispositiu amb bateries d’ions de liti, succeeix de manera natural i gradual, però no és lineal ni dràstica. Analitzem els següents factors:
- Càrrega ràpida freqüent: pot accelerar lleugerament la degradació si s’utilitza de manera constant.
- Temperatures extremes: el fred redueix l’autonomia temporalment; la calor prolongada accelera l’envelliment.
- Mantenir-la al 100% o al 0% molt de temps: no és recomanable. El millor és mantenir-la entre el 20% i el 80% per a l’ús diari.
- Conducció agressiva: augmenta el consum i l’estrès a la bateria.
Si condueixes diàriament, el recomanable, en comptes d’intentar mantenir sempre la bateria al 100%, és carregar-la entre el 80% i el 90%. Només es recomana utilitzar-la al 100% quan faràs un viatge llarg i necessites gran part de l’autonomia per obtenir el màxim rendiment.
Les bateries dels cotxes elèctrics són reemplaçables o “moren” amb el cotxe?
Canviar una bateria de cotxe elèctric no és com canviar un pneumàtic, i no sol ser gaire habitual. D’altra banda, tampoc és gens econòmic. La majoria de fabricants ofereixen com a garantia que si, per alguna raó, dins dels primers quilòmetres la bateria presenta fallades de rendiment (per exemple, es descarrega molt més ràpid del que hauria), pot ser reemplaçada de manera gratuïta. Però és poc freqüent que passi a causa dels alts estàndards de qualitat i proves que es fan abans que el cotxe elèctric surti de fàbrica cap al concessionari.
Algunes dades útils al respecte:
- El reemplaçament total de la bateria pot costar entre 5.000 i 15.000 €, depenent del model i la mida.
- Tanmateix, moltes vegades només es substitueixen mòduls malmesos, no tota la bateria, cosa que redueix considerablement el cost.
- A més, el mercat de bateries reciclades o recondicionades està creixent, oferint alternatives més econòmiques.
Com a dada extra, molts fabricants ofereixen programes de reciclatge i reutilització de bateries (per exemple, per a l’emmagatzematge d’energia solar), cosa que redueix l’impacte ambiental.
Comparació de cotxe elèctric vs un cotxe tradicional de combustió interna
Tot i que és cert que un cotxe elèctric i les seves bateries poden ser costosos, existeixen avantatges comparatius respecte a un cotxe de combustió interna. Vegem-ho a continuació:
Cotxe elèctric | Cotxe tradicional | |
Component clau | Bateria de ions de liti | Motor tèrmic i sistema d’escapament |
Vida útil estimada | 10-15 años / 300.000 kms | 10-15 años / 250.000 – 400.000 kms |
Mantenimiento | Muy bajo (sin aceite, ni embrague, ni correa) | Alto (cambios de aceite, filtros, embrague, etc.) |
Costo de reemplazo clave | Alta inversión en batería (raro) | Revisión o cambio de motor (poco frecuente) |
Degrada con el tiempo | Sí, pérdida lenta de autonomía | Sí, pérdida de potencia y eficiencia |
Què has de tenir en compte si vols comprar un cotxe elèctric?
- Consulta la garantia de la bateria. Ha de cobrir almenys 8 anys o 160.000 km.
- Informa’t sobre la gestió tèrmica. Els cotxes amb sistema de refrigeració activa (líquida) degraden menys la bateria.
- Evita carregar al 100% cada dia. Utilitza-ho només quan sigui necessari.
- Prefereix la càrrega lenta a casa per a l’ús diari. Reserva la càrrega ràpida per als viatges.
- Revisa l’estat de la bateria al menú del cotxe (molts mostren el % de salut).