Frenada regenerativa: com funcionen i què has de saber per al seu manteniment

Si ja condueixes un cotxe elèctric o n’has provat un, hauràs notat alguna cosa diferent a l’hora de frenar: el cotxe desacelera amb més suavitat en deixar anar l’accelerador, com si continués frenant després d’aixecar el peu. Aquesta sensació forma part d’un sistema d’última generació: el sistema de frenada regenerativa.

Aquest sistema no només implica una experiència de conducció diferent, sinó que també té la funció de recuperar energia i augmentar l’autonomia del vehicle. I igual que qualsevol altre component del cotxe, requereix certes cures i consideracions per allargar al màxim la seva vida útil. En aquest article t’ho expliquem amb més detall.

Com funciona la frenada regenerativa dels cotxes elèctrics?

Els sistemes de fre tradicionals continuen sent totalment funcionals, però els investigadors es van fixar en un detall: en frenar, la fricció genera calor, en altres paraules, energia. I es van preguntar: com podríem aconseguir que aquesta energia retornés al vehicle per ser emmagatzemada? Aquí és on neixen els frens regeneratius, una tecnologia clau en cotxes elèctrics i híbrids que converteix l’energia cinètica del moviment en energia elèctrica mentre el vehicle desacelera. D’aquesta manera, en comptes de perdre la calor que es dissipa en els cotxes tradicionals, l’energia es recupera i retorna a la bateria per ser emmagatzemada.

Com funciona el sistema de recuperació d’energia de la frenada regenerativa?

En els cotxes elèctrics, quan aixeques el peu de l’accelerador o prems lleugerament el pedal de fre, el motor elèctric canvia de funció: deixa d’impulsar les rodes i actua com un generador, creant una resistència mecànica que desacelera el cotxe alhora que produeix electricitat. Gràcies a això:

  • El cotxe frena de manera progressiva.
  • Es recarrega parcialment la bateria.
  • Es redueix el desgast de les pastilles i discos de fre.

A més, aquesta tecnologia aporta altres beneficis a curt, mig i llarg termini:

  • Més autonomia gràcies a la recàrrega constant.
  • Recupera fins a un 20-30% de l’energia perduda en frenar.
  • Les pastilles i discos duren més.
  • Conducció més suau i còmoda.
  • Permet la tècnica de conducció de “pedal únic” en molts models.
  • Menys ús dels frens tradicionals = menys partícules de desgast i menys contaminació.

Els frens tradicionals són cosa del passat?

De cap manera. La frenada regenerativa és una tecnologia complementària que no substitueix els frens convencionals (pastilles, discos, líquid de fre). Continuaran sent essencials per a:

  • Frenades d’emergència.
  • Aturar completament el vehicle.
  • Funcionament quan la bateria està plena.
  • Situacions d’alt rendiment o baixes temperatures.

La frenada regenerativa actua en desaceleracions suaus o moderades, i els frens convencionals entren en joc quan cal més potència de frenada.

Com afecta el sistema regeneratiu al manteniment del cotxe?

Els frens convencionals continuen formant part del cotxe, complementats pel sistema de frenada regenerativa. Per tant, continuen requerint manteniment, però amb alguns avantatges:

  • Pastilles i discos de fre: poden durar un 30-50% més.
  • Suspensió: menys impacte en frenades brusques.

No obstant això, cal tenir en compte:

  • Líquid de fre: s’ha de canviar segons les indicacions del fabricant.
  • Discos de fre: poden oxidar-se si el cotxe està aturat molt de temps o es condueix només amb regeneració.
  • Sensors i sistemes electrònics: ABS, ESP i sensors de roda s’han de revisar periòdicament.

Consells pràctics per al manteniment de la frenada regenerativa

  • Utilitza també els frens convencionals de tant en tant.
  • Fes servir el fre de fricció ocasionalment per evitar l’òxid als discos.
  • Revisa el sistema regeneratiu al menú del cotxe.
  • Canvia el líquid de fre segons el pla de manteniment.
  • Porta el cotxe a un taller especialitzat.

Els sistemes regeneratius requereixen diagnòstic amb eines específiques. A Rodi tenim experiència en el manteniment de sistemes de frenada regenerativa i ens actualitzem constantment amb les darreres tecnologies.

Com funcionen en condicions extremes?

  • En viatges llargs o baixades llargues, el sistema es desactiva si la bateria està plena o massa freda.
  • En fred extrem, l’eficàcia baixa fins que la bateria arriba a la temperatura òptima.

Per això, encara que tinguis frens regeneratius, fes una revisió anual del sistema de frenada del teu cotxe.

No importa si condueixes un cotxe tradicional, híbrid o 100% elèctric: a Rodi cuidem cada detall perquè condueixis amb total confiança. La diferència sempre està en l’experiència. Mentrestant avances en l’electromobilitat, avancem amb tu.