Com saber si l’embragatge de la meva moto està fallant?

L’embragatge és un treballador esforçat i silenciós; fa la seva feina cada vegada que accel·leres, canvies de marxa o t’atures, i rarament demana atenció. Però, igual que qualsevol altra peça mecànica del teu vehicle, no és invulnerable al pas del temps. I quan falla, no només afecta el rendiment… també et pot deixar tirat al mig de la carretera.

En aquest article t’expliquem com identificar els símptomes d’un embragatge en mal estat i quan és hora d’actuar.

Què és l’embragatge i en què es diferencia el d’una moto del d’un cotxe?
L’embragatge és el sistema que permet acoblar i desacoblar la transmissió de la potència del motor cap a les rodes. En altres paraules, és el que et permet canviar de marxa sense fer malbé la caixa de canvis.

En els cotxes, l’embragatge sol ser un disc únic accionat amb un pedal. En les motos, en canvi, l’embragatge es controla amb la mà esquerra i, per la naturalesa de la conducció (frenades més agressives, canvis constants), s’utilitza molt més sovint que en un cotxe. A més, la majoria de motos modernes utilitzen un embragatge multidisc en bany d’oli (anomenat “humit”), fet que el fa més compacte, eficient i durador… però també més sensible al tipus d’oli i al manteniment del sistema d’accionament (cable o hidràulic).

5 símptomes que indiquen que l’embragatge falla

1. La moto “llisca” en accelerar
El primer és el símptoma més clar:

  • Acceleres amb força (per exemple, en incorporar-te a una via ràpida),
  • El motor puja de voltes…
  • Però la moto no avança com hauria d’avançar.

Això passa perquè les plaques de l’embragatge estan desgastades i ja no transmeten bé la potència del motor a la transmissió. Es diu que l’embragatge “patina”.

Consell: si notes això, no forcis el motor. Estaràs cremant les plaques i generant calor que pot danyar el carter.

2. Canvis de marxa forçats o imprecisos
Si sents que la palanca de canvis no entra bé, alerta. Para atenció si també:

  • Sents sorolls de “rascat” en canviar.
  • La moto es sacseja o es cala en soltar l’embragatge.

Això pot deure’s a un embragatge mal regulat (massa fluix o massa tens) o al desgast dels discos. En motos amb embragatge hidràulic, també pot ser manca de líquid o aire al circuit.

3. La maneta de l’embragatge està massa tova o massa dura

  • Massa tova: notes que gairebé no hi ha resistència. Pot indicar desgast intern o pèrdua de pressió (en sistemes hidràulics).
  • Massa dura: costa soltar l’embragatge. Pot ser manca de lubricació al cable o al sistema de varetes.

Important: un cable sec o una bomba hidràulica defectuosa poden accelerar el desgast de l’embragatge, fins i tot si les plaques estan en bon estat.

4. La moto es mou encara que tinguis l’embragatge completament premut
Això és greu: estàs aturat, amb la primera posada i l’embragatge a fons… i la moto continua intentant avançar!

Això indica que l’embragatge no s’està desacoblant completament, cosa que pot provocar sobreescalfament, desgast excessiu i fins i tot danys a la caixa de canvis, a més del risc d’accident per no poder aturar la moto.

5. Olor de cremat o pèrdua progressiva de potència
Si després d’un trajecte exigent (pujades, ciutat amb molt trànsit) notes una olor forta, com de plàstic cremat, és probable que l’embragatge hagi patinat tant que les plaques s’hagin sobreescalfat. Normalment va acompanyat d’una pèrdua gradual de potència, fins i tot a marxes altes.

Quan va ser l’última vegada que vas revisar l’embragatge?
Un embragatge en mal estat no només redueix el plaer de conduir: compromet la teva seguretat i pot danyar altres components costosos, com la caixa de canvis.

A Rodi Motor Services realitzem diagnòstics complets del sistema d’embragatge. No esperis que et deixi tirat al mig de la carretera. Revisa, ajusta o canvia a temps… i continua gaudint de cada quilòmetre.