Decàleg de l’estalvi del Cotxe

RODI MOTOR SERVICES et proposa els deu punts bàsics per estalviar una mica en el pressupost destinat al vehicle. Com veuràs, en alguns es busca l’estalvi instantani, mentre que en altres es pretén assegurar una petita inversió que et suposarà un estalvi final molt més interessant.

1. CONDUCCIÓ EFICIENT

Probablement sigui uns dels punts amb el qual puguis estalviar més diners i en el qual més intervens. A més a més, aquest és un punt a tenir en compte tan si tens un cotxe nou i d’última generació com si en tens un de clàssic. El secret consisteix a practicar una conducció que aprofiti el millor règim possible del parell motor, sense pujar innecessàriament de voltes. També cal evitar el màxim possible els canvis a marxes inferiors. I tenir el màxim temps possible el peu sense pitjar el pedal de l’accelerador. Com menys temps hi tinguis el peu a sobre, més combustible estalviaràs, encara que sigui per mantenir velocitats de creuer.

Cal evitar la conducció d’acceleració i frenades i les reduccions han de ser com més suaus millor per poder aprofitar tot el fre de motor possible, sense haver d’abusar dels frens, que també es desgasten i s’han de canviar.

2. TINGUES CURA DE L’APARTAT ELÈCTRIC

Els cotxes moderns tenen uns alternadors altament eficaços, però el càstig al qual se sotmeten les bateries en l’arrencada és força important. Per això, abans d’engegar el motor, és recomanable que t’asseguris que els llums, el climatitzador i els calefactors dels vidres estan apagats i que evitis tenir les portes obertes i els llums de l’interior encesos. Si el teu cotxe té sistema d’Star&Stop —o d’arrencada i parada automàtica—, aleshores no cal que t’amoïnis per tot això, ja que aquests sistemes no actuen si l’equilibri entre càrrega de bateria i necessitats elèctriques del motor d’arrencada no són les idònies.

3. PRESSIÓ DELS PNEUMÀTICS

A més d’afectar la seguretat, la pressió inadequada en els pneumàtics pot perjudicar de dues maneres: unes rodes amb una pressió inferior tenen més contacte amb el terra, fet que deriva en un major fregament i una despesa més gran de combustible que si circulessis amb la pressió adequada. A més, circular amb aquestes pressions comporta un desgast superior i anormal del pneumàtic, amb la qual cosa la vida útil es redueix dràsticament.

Passa exactament el mateix si has pensat a posar més pressió a les rodes per tal d’evitar «tan de fregament» per mirar d’estalviar-te una mica en combustible. Si ho fas, estaràs desgastant innecessàriament i defectuosament els pneumàtics; i el que encara és pitjor, estàs reduint la capacitat d’adherència, amb la qual cosa la teva seguretat està en perill.

4. ESTAT DELS PNEUMÀTICS

L’estat dels pneumàtics també influeix en la teva seguretat i en possibles conseqüències posteriors. Recorda comprovar la profunditat del dibuix (mínim 1,6 mm) i vigila’n l‘antiguitat. Si els pneumàtics tenen més de quatre anys, i encara que no facis quilòmetres, hauries d’assegurar-te que no s’han cristal·litzat amb el temps.

5. EIXUGAPARABRISES

Els eixugaparabrises vells, a més d’afectar directament la nostra visibilitat els dies de pluja, poden arribar a ratllar el vidre. Així mateix, en cas de gel o de neu, no en facis ús fins que hagis netejat el parabrisa del tot; en cas contrari, et quedaràs sense escombretes ben aviat.

6. POSA’T A DIETA

Com més pes portis al cotxe, més gastaràs. T’has aturat mai a pensar quantes coses innecessàries portes al maleter o repartides per l’interior del vehicle? Fas servir aquella baca que tens muntada? I el portabicicletes?

7. PRECAUCIÓ AMB EL TURBO

Si tens un turbodièsel dels d’abans, ja sabràs que el motor no s’ha d’aturar immediatament després de fer un viatge en què se l‘ha exigit. Aquests cotxes no tenien un sistema de refrigerat automàtic que continués lubricant l’eix del turbo, i això amb el temps volia dir que es carbonitzava i que es deteriorava. Avui dia, molts motors sí que tenen aquesta postrefrigeració. Malgrat tot, però, és molt important que continuïs respectant els períodes d’escalfament i de refredament del motor, perquè a més del bloc del motor, les dents i les aletes del turbo també pateixen i molt. Si en tens i estàs fent una ruta, ara és el moment de desconnectar l’Star&Stop. D’aquesta manera evitaràs reescalfar massa el conjunt quan t’aturis en un peatge o a la gasolinera.

8. LA TEVA ASSEGURANÇA ÉS FIDEL?

Sembla mentida, però com més fidel ets a una companyia d’assegurances, menys cura tenen dels pressupostos. Quan s’apropi el període de renovació, cal fer l’exercici de cerca de diverses ofertes, i, evidentment, apostar per la que més t’interessi, encara que no vulguis canviar de companyia. Si en trobes alguna amb les mateixes condicions o més barata, pots temptar la teva asseguradora amb fugir a la competència. Ja veuràs com, curiosament, acaben de presentar una oferta que «iguala o millora les condicions actuals per ser bon client».

9. L’OFERTA I LA DEMANDA DE COMBUSTIBLE

Cerca la gasolinera que et faci el millor preu —que n’hi ha—, ja que hi poden haver grans variacions en el preu.

Si te’n vas de viatge, fes benzina allà on vegis camions i taxistes fent el mateix. Potser que no sigui la més barata, però segur que tampoc serà el pitjor negoci de la zona.

10. REALMENT NECESSITES AGAFAR EL COTXE?

Sembla una ximpleria, però molta gent encara segueix agafant el cotxe per fer petits desplaçaments que es podrien fer perfectament a peu. Cal anar a comprar el pa o el diari amb cotxe?