Què són i com mantenir els Amortidors en bon estat

De la mateixa manera que els pneumàtics, el motor o els frens, la suspensió també demana un cert manteniment al llarg de la vida del vehicle.

Normalment, aquest manteniment se centra en els amortidors, que són els elements de la suspensió que més pateixen amb l’ús.

Els amortidors són uns sistemes hidràulics de gas i d’oli que retenen les oscil·lacions que es donen durant la marxa i que es produeixen tant per la inclinació de la carrosseria com en assumir obstacles o variacions del terreny per part de les molles de la suspensió.

Per contenir aquests rebots es recorre a un circuit tancat d’oli i de gas entre dues càmeres i és la força a l‘oposició a aquest fluir allò que conté les freqüències

Justament, degut a aquesta feina extrema que genera una temperatura alta, aquests amortidors estan sotmesos a un gran esforç que deriva en una disminució d’eficàcia del líquid interior, dels gasos que els comprimeixen o fins i tot del sistema de retens.

Evidentment, depenent del tracte que rebi el cotxe o del tipus de conducció, els amortidors poden durar més o menys temps. Per exemple, no és el mateix un vehicle que es mou constantment per carreteres no asfaltades o amb una conducció esportiva, que un altre d’iguals condicions que circula exclusivament per la ciutat i a ritmes tranquils. 

QUÈ AFECTA L’ESTAT DELS AMORTIDORS?

Uns amortidors defectuosos afecten no tan sols el confort de la marxa, sinó que també incideixen en el rendiment dinàmic en general: 

  • Als revolts, l’efecte de la molla preval sobre el de l’amortidor en mal estat i provoca oscil·lacions i deficiències en el guiatge del conjunt.
  • Davant d’irregularitats imprevistes de l’asfalt, les oscil·lacions també tendeixen a descol·locar el vehicle.
  • Un o dos amortidors fets malbé poden provocar que en una frenada d’emergència es produeixin transferències de masses anòmales que puguin derivar en lliscaments no desitjats —sobretot en superfícies lliscants amb pluja— o en una distància de frenada més gran.

CONSELLS RODI MOTOR SERVICES

Als tallers hi ha màquines que mesuren les oscil·lacions de la suspensió i poden determinar l’estat dels amortidors. De fet, aquesta és una de les proves per les quals passa el vehicle durant la ITV. 

Si notem que el cotxe comença a moure’s quan passa per sobre dels guals, que fa moviments estranys en agafar un revolt o que en frenar s’allarguen les distàncies per aturar el vehicle, hem d’anar immediatament al taller.

Els amortidors s’haurien de revisar cada 20.000 km o cada any; a més, independentment de l’ús que se’n faci, es recomana substituir-los cada 60.000 o 80.000 km.