Riscos dels Pneumàtics de segona mà

La crisi econòmica actual està convidant moltes empreses de desballestament i altres de poc serioses a posar en venda pneumàtics de segona mà que provenen de cotxes abandonats bàsicament per accident.

Aquest tipus de rodes acostumen a tenir un preu realment interessant, però són realment segures?

No hi ha cap normativa que es pugui aplicar a l’hora d’escollir o de descartar els pneumàtics aptes per tornar a ser muntats en un altre vehicle; en canvi, sí que hi ha molts condicionants per rebutjar aquesta opció.

Com apuntàvem més amunt, aquests pneumàtics —els que estan en millor estat— solen procedir d’accidents en què el cotxe ha resultat sinistre total. Sota aquestes circumstàncies, no hi ha cap manera visual, tàctil o tècnica (si de cas amb un escàner) de saber si l’estructura interna del pneumàtic s’ha vist afectada.

NO ET FIÏS DE LES APARENCES

Exteriorment, la coberta pot tenir un aspecte molt bo, un dibuix profund o ser d’una marca famosa, però aquest pneumàtic, durant l’accident, pot haver topat contra el metall del vehicle, una vorera, l’asfalt, haver patit temperatures extremes a causa del foc, etcètera. Tot això pot derivar en algun tipus de fractura de fibres internes que podria comportar un trencament o una deformitat de l’estructura quan es torni a muntar en un altre cotxe i a sotmetre’s a càrrega i treball a altes velocitats.

Tampoc podem fiar-nos de l’estat del compost del pneumàtic. No n’hi ha prou a veure el codi de la data de fabricació perquè pot tenir planícies fruit de fortes frenades o, encara molt pitjor, pot ser d’un cotxe que ha estat molt de temps aturat, amb una pressió defectuosa i sota les inclemències del temps. Tot això, indefectiblement, deforma la coberta, fa que l‘equilibratge sigui molt complicat i que la tornada al funcionament sigui més estressant.

En aquesta mateixa línia, no és gens aconsellable el muntatge d’un pneumàtic que ha circulat durant un temps indeterminat en un cotxe amb una geometria que, de ben segur, és completament diferent a la del nostre vehicle. Això fa que un cop muntat al nostre cotxe, el desgast anterior afecti el comportament i la geometria del nostre pneumàtic, la qual cosa mai no passaria amb un de nou.

Són massa condicionants per a la nostra seguretat per aprofitar aquestes ofertes, per molt interessants que siguin.