Què és la permutació dels pneumàtics?

Al llarg de la vida útil d’un cotxe, és inevitable trobar la necessitat tard o d’hora de canviar rodes. Com a conductors hi ha pràctiques que poden ajudar a reduir el desgast dels pneumàtics, però lamentablement no hi ha una solució que eviti que els pneumàtics es deteriorin. El desgast és un procés natural de la pròpia goma del pneumàtic.

Tot i això, sí que hi ha una mesura que els professionals de la mecànica aconsellen als seus clients per allargar el màxim possible la durada dels pneumàtics. Es tracta d’una pràctica habitual al sector coneguda com a permutació dels pneumàtics .

La permutació consisteix en canviar la col·locació dels pneumàtics amb l’objectiu de compensar el desgast de les rodes davanteres i del darrere, allargant així la vida útil del conjunt.

Estàs pensant en fer la permuta als pneumàtics del teu cotxe? Has fet ja més de 5000 quilòmetres i tens la sensació que hi ha diferències entre les rodes davanteres i les del darrere? Surt de dubtes. Demana cita prèvia al teu taller Rodi més proper i deixa’t assessorar pels nostres tècnics especialitzats.

Per comprendre aquesta pràctica cal primer tenir en compte com es desgasten els pneumàtics. Gran part dels cotxes són de tracció davantera , això és rellevant ja que en aquests vehicles la força de propulsió la realitzen els pneumàtics davanters. Això sumat, a que a més és a les rodes davanteres on recau en gran mesura el pes de la frenada, té com a conseqüència que els pneumàtics davanters es gasten abans que els del darrere.

pneumàtics cotxe rodes taller

Tot i això, també hi ha al mercat vehicles de tracció posterior. En aquests models de cotxe, el desgast és més acusat a les rodes del darrere que a les davanteres i, per tant, la permutació de pneumàtics es realitza de la forma inversa.  

Depenent del tipus de tracció del teu cotxe, de la marca i model dels teus pneumàtic, caldrà practicar un tipus o un altre de permutació. 

Per què es recomana permutar els pneumàtics?

Són diversos els motius que ofereixen els professionals per permutar els pneumàtics. Els principals són:

  • Evita un desgast irregular dels 4 pneumàtics que porta el vehicle.
  • Augmenta la vida útil entre un 10% i un 20% més.
  • Conserva millor les propietats del pneumàtic en general, especialment l’adherència.

Com i quan s’han de permutar els pneumàtics?

Pel que fa als plaços de temps, la permuta de pneumàtics es recomana entre els 5.000 quilòmetres i 10.000 quilòmetres. Si es superen aquestes quantitats de quilometratge, és possible que la permutació de pneumàtics deixi de resultar útil perquè algun dels dos parells de rodes s’hauran desgastat massa.

  • Permutació vertical. S’utilitza principalment en vehicles que tenen pneumàtics amb una escultura direccional, cosa que vol dir que han d’anar instal·lats en un sentit concret de la marxa del vehicle. Per identificar si un pneumàtic és direccional, només cal comprovar si pneumàtics té el símbol d’una fletxa al seu flanc, la part del lateral exterior. Aquesta fletxa indica el sentit de rotació. En aquest cas, la permutació només es pot fer de davant a d’enrere i no es pot rotar del costat dret a l’esquerre del vehicle.  
  • Permutació creuada. Aquest tipus de permutació canvia els pneumàtics passant-los de davant enrere i intercanviant de costat dret a l’esquerre i viceversa. Depenent si el cotxe és tracció del darrere o davantera, el canvi de pneumàtics es realitzarà de forma diferent.

En cotxes amb tracció davantera la permutació creuada es farà passant els pneumàtics més gastats, els davanters, a la part posterior.

En cotxes amb tracció posterior la permutació és a la inversa, passant els pneumàtics més gastats, els de darrera, a la part davantera del vehicle.

  • Pneumàtics 4×4: En el cas dels cotxes amb tracció 4×4, les quatre rodes tenen la mateixa importància per la propulsió del vehicle. És per aquest motiu que en aquests casos els pneumàtics s’intercanvien tant als costats del vehicle com de davant cap enrere, sempre que els models de roda instal·lats no siguin unidireccionals. L’esquema que ho representa és el següent: 

Recomanacions de Rodi per a la permutació de pneumàtics.

  • És probable que, després de permutar els pneumàtics, experimentis vibracions al volant. En aquest cas, caldrà fer un equilibrat als pneumàtics per acabar amb les vibracions.
  • Si el teu cotxe està equipat amb pneumàtics de diferents mides a dreta i esquerra, els hauràs de permutar lateralment. Això vol dir que els pneumàtics a la dreta passaran a l’esquerra i viceversa.
  • Recorda portar un petit control sobre els quilòmetres que fas amb els teus pneumàtics. Permutar les rodes és necessari cada 5.000 o 10.000 quilòmetres, si superes aquests quilometratges sense permutar, probablement ja no ho podràs fer.

Si tens algun dubte, et recomanem contactar amb el teu taller Rodi Motor Services més proper per a què un dels nostres tècnics et pugui assessorar. També pots trucar al 900 922 922 o demanar cita prèvia amb el teu taller mitjançant la nostra web.