Tot el que cal saber sobre les Punxades

Punxar una roda és una de les d’aquelles situacions que moltes vegades no podem evitar per molt que ho intentem. Encara que pugui semblar mentida, una punxada no tan sols es tracta d’una petita fuga de gas del pneumàtic, sinó que pot provocar tant molèsties en conducció com situacions de risc. Per aquest motiu, saber-ne l’origen és la millor manera d’evitar-ho.

PER QUÈ ES PRODUEIX UNA PUNXADA?

  • Impacte amb un objecte agressiu de la calçada: vidres, pedres, voreres…
  • Perforació per un objecte: claus, cargols, vidres…
  • Antiguitat excessiva de les rodes.
  • Circular amb les pressions baixes.
  • Excés de càrrega del vehicle.

COM ES DETECTEN LES PUNXADES?

  • En una punxada brusca s’acostuma a escoltar un soroll, seguit de vibracions al volant.
  • Quan es passa per un revolt, el cotxe es comporta de manera estranya i gira malament.
  • També es detecta en una recta, quan es nota que el vehicle té, de sobte o gradualment, la tendència a girar cap a un dels costats.

QUÈ HEM DE FER QUAN PUNXEM?

  • Immediatament, cal subjectar amb fermesa el volant per mantenir la direcció desitjada. 
  • Cal deixar d’accelerar fins que el vehicle s’aturi per si mateix.
  • Si s’ha de frenar, cal fer-ho suaument. En una recta no acostuma a generar problemes, però a als revolts cal actuar amb tacte i estar atent a la reacció del cotxe per mantenir-ne el control. 
  • Si la punxada es produeix a les rodes davanteres, la tendència del cotxe serà no girar en arribar a un revolt (subvirar), i encara més si el pneumàtic punxat és l’exterior.
  • Si es punxa una roda posterior, el cotxe tendeix a posar-se de costat als revolts (sobrevirar).
  • Tant en el subviratge com en el sobreviratge, es recomana fermesa al volant i no frenar amb brusquedat per evitar transferència de pes del cotxe, cosa que empitjoraria la situació de risc.
  • Si es punxa a les rodes posteriors, es pot intentar recuperar la direccionalitat girant les rodes lleument cap a la direcció que patina el cotxe per fer un contravolant.
  • Després de recuperar el control, no cal aturar-se immediatament. Es pot avançar a velocitat lenta fins a un lloc segur on puguem aturar-nos i substituir el pneumàtic sense perill.

CONSELLS RODI MOTOR SERVICES

Cal tenir present que, quan se substitueix una roda, també és recomanable muntar un pneumàtic nou a l’altre costat del mateix eix per no desequilibrar el vehicle. 

En comprar un cotxe, és interessant que disposi de controls d’estabilitat i de pressió de pneumàtics. 

Contracta l’assegurança RODI MOTOR SERVICES amb la compra dels teus pneumàtics nous i oblida’t d’invertir en reparacions durant 12 mesos.