Entrevista a Josep Esteve, Director General de Rodi, per Artur Zanón (Expansión.com)

Rodi Motor Services factura 250 milions i creix amb la compra de cinc tallers

La firma lleidatana factura un 5% més malgrat l’atonia del sector i adquireix tres empreses. El grup, propietat de tres famílies i Michelin, cerca sortir de Catalunya, Aragó i les Canàries.

Els tallers d’automoció Rodi van tancar el 2018 amb una facturació de 250 milions d’euros, fet que suposa un 5% més que el 2017 . L’empresa, amb seu a Lleida, té presència a Catalunya, Aragó i les Canàries, i està avaluant, dins del proper pla estratègic, si salta altres comunitats. “Hi ha la voluntat, però cal analitzar-ho”, diu el director general de Rodi Motor Services, Josep Esteve. La companyia està participada en un 20% per Michelin i el 80% restant es distribueix entre les famílies Esteve, Llopis i Llovera. Aquest darrer soci té, fora de Rodi, els concessionaris de Peugeot i Renault a Lleida.

Rodi es divideix en dues àrees grans. La primera inclou tallers de manteniment i reparació de turismes i venda de recanvi en pneumàtics per a vehicles industrials, com ara camions i tractors. Aquesta activitat, que va generar uns ingressos de 160 milions el 2018, integra Rodi Motor Services, que opera a Catalunyai Aragó, i El Paso 2000, a les Canàries. L’altre segment (90 milions) correspon a la venda cap a tallers, a través de l’empresa Nex (pneumàtics) i Redd (distribució de rodes i recanvis per a vehicles de dues rodes). 

Rodi ha reprès les adquisicions, després de diversos exercicis sense sortir al mercat. El setembre passat es va quedar amb la madrilenya Hesperia –amb 50 treballadors i una facturació estimada de 20 milions per a aquest any–, especialista en la distribució d’accessoris i recanvis de motos. Ara ha fusionat aquesta activitat amb la seva divisió de pneumàtics a una nova empresa anomenada Redd. 

Aquest any ha adquirit tres empreses amb cinc tallers, que sumen cinquanta empleats més, segons explica Josep Esteve, Director General de grup Rodi Motor Services. La més important és Pneumàtics Morros Trullàs, amb tres establiments ubicats a Manresa, Sant Joan de Vilatorrada (Bages) i Badalona (Barcelonès). Les altres dues són Pneumàtics Agustí a Amposta (Montsià) i Taller Díaz Subías a Alcarràs (Segrià). Les adquisicions s’han fet aprofitant que les empreses no tenien relleu familiar.

Actualment, Rodi compta amb 1.500 treballadors i 130 punts de venda, a més dels quinze espais que té a les Canàries. Al costat de la possible entrada a altres zones d’Espanya, la companyia considera que té marge per créixer a Girona. La fórmula en aquests casos seria similar a la de darreres ocasions: aprofitar les oportunitats per fer adquisicions. “Hem seguit una política financera conservadora durant els darrers anys; podríem abordar una expansió territorial”, apunta. A més, ha començat a deu tallers una prova pilot sobre sistemes de suspensió i frens de remolcs. Rodi també vol créixer dins de les bases de transportistes per oferir-los un servei integral de pneumàtics; per ara, treballa amb Sertrans, Serveto, Marcotran i Transcarreras.

El següent pas, el cotxe elèctric

A més de renovar la seva pàgina web per promocionar la venda per Internet, la companyia ha instal·lat el seu primer espai per atendre vehicles elèctrics, que està ubicat al taller de Montigalà (Badalona). “Ha d’estar separats de la resta i el personal necessita una formació específica”, indica l’empresari. El sector de l’automoció està vivint una fase de transformació, no només per l’entrada dels vehicles elèctrics, sinó també pel canvi als costums en mobilitat, amb menys cotxes en propietat, més vehicles compartits i transport públic. Durant els primers mesos de l’any, les vendes a Catalunya han baixat un 6,1%, segons ANFAC, la patronal del sector.

Avançar a cop d’adquisicions

Nascuda el 1990 de la fusió de Pneumàtics Segur i Serveis Germans Esteve, Rodi ha anat creixent a base d’adquisicions. “Ens hem convertit en especialistes en integració d’equips humans i de sistemes”, explica Josep Esteve. La companyia ha fet diversos salts destacats en aquests trenta anys. El primer, el 2006 i 2007, va ser la compra de Speedy Autoserveis i Central del Pneumàtic. “Vam passar de 400 empleats a 800 persones”, apunta l’empresari. El 2011, Michelin va entrar al capital de Rodi, del qual actualment controla una cinquena part. L’empresa lleidatana va accedir a les Canàries el 2014 amb l’adquisició d’El Paso 2000, una marca que s’ha mantingut. “Allà vam aprendre que la logística és més complicada i l’efecte de doble insularitat a algunes illes”, comenta.

Després d’un període sense moviments, Rodi va reprendre les compres al 2018 a un sector molt atomitzat i en què els principals competidors són Midas, Norauto, Aurgi i Bosch Car Service.