Inici>Pneumàtics>Tot sobre el pneumàtic

Tot sobre el pneumàtic

En aquesta secció trobaràs tota la informació relacionada amb el món del pneumàtic que poguessis necessitar i convertir-te en un expert en la matèria. Si tens dubtes sobre quin tipus de pneumàtics triar, com funciona l'etiquetatge, codis de velocitat, construcció de pneumàtic... A Rodi Motor Services trobaràs els millors especialistes disposats a assessorar-te sobre quins pneumàtics són els millors per al teu cotxe.

El pneumàtic és un producte resultant de la combinació de molts materials diferents que després d'un procés d'elaboració donen com a resultat aquesta forma negra, rodona i buida per dins amb la que el tenim associat.

Explicat ràpid pot semblar que el pneumàtic és un producte senzill, però en realitat en el seu interior s'amaga un complex procés de fabricació, molt sofisticat, amb un alt component tecnològic. Després d'anys d'investigació i desenvolupament per part dels fabricants el pneumàtic conté en el seu interior els avenços més importants de l'últim segle en camps tan variats com la química, la física i l'enginyeria.

Com es fabrica un pneumàtic?

La fabricació de pneumàtics és un procés que s'ha anat perfeccionat al llarg del temps de forma constant. El mètode de fabricació pot variar entre diferents fabricants i cada marca de pneumàtics té els seus secrets, però totes segueixen un procés de fabricació amb uns patrons ben establerts.

A continuació, trobaràs les fases que conformen el procés de fabricació d'un pneumàtic:

  • Procés de Mesclat:

Un pneumàtic pot contenir fins a 30 tipus diferents de cautxú, productes de farciment i materials especials que determinaran les seves condicions finals. Aquests materials es combinen inicialment en una mescladora de grans dimensions creant un compost amb forma de goma de color negre que en la següent fase serà triturada.

  • Procés de Triturat

La goma obtinguda en l'anterior procés és tallada en tires i es prepara perquè formi part de l'estructura que posteriorment tindrà el pneumàtic. A aquesta fase s'uneix la goma a altres elements del pneumàtic i es recobreix amb diferents tipus de cautxú que milloren la seva consistència.

  • Procés de Construcció

Aquesta és la fase clau en la qual el pneumàtic comença a rebre la seva forma tan característica. El pneumàtic es construeix des de dins cap a fora. Una màquina específicament dissenyada per conformar l'estructura del pneumàtic utilitza la goma que hem creat durant el procés de triturat i la uneix a teixits tèxtils, lones amb fibres d'acer, taló, banda de rodament i altres components. El resultat final és el que es coneix com "pneumàtic verd". Aquest pneumàtic té un aspecte similar al resultat final, però es troba pendent de ser vulcanitzat.

  • Procés de Vulcanitzat

Un cop obtingut el pneumàtic verd aquest és portat a un motlle calent on es realitza el procés de vulcanitzat. Aquest motlle combina calor a les parets amb una forta pressió interna en l'estructura del pneumàtic exercida mitjançant aigua. El motlle confereix en aquesta part del procés el característic dibuix de la banda de rodament del pneumàtic, així com les marques del fabricant en el flanc.

  • Procés d'Inspecció

Un cop obtingut el pneumàtic toca revisar que el producte compleix amb les expectatives del fabricant i els seus clients. Per a això es porta a terme un procés d'inspecció i comprovació on es mesura la resistència i qualitat dels acabats del pneumàtic. En aquesta fase s'ha de detectar fins a la més lleu imperfecció ja que posteriorment a aquest procés el pneumàtic estarà a punt per comercialitzar-se.

Quines parts i materials conformen l'estructura d'un pneumàtic?

Quan parlem de pneumàtics es tendeix a dir que és un producte format per cautxú. No obstant això, el pneumàtic és un producte molt més complex que comporta combinació de diferents tipus de cautxú i material. Per començar un sol pneumàtic pot contenir fins a 30 tipus de cautxú diferents als que s'uneixen també acer i fibres tèxtils.

Aquí, tens detallades les diferents parts que conformen un pneumàtic i els seus materials:

  • Lones del pneumàtic

Són capes formades per teixits tèxtils que recobreixen el pneumàtic en les seves diferents capes. Actuen com esquelet del pneumàtic. Algunes de les capes que formen les lones contenen cables de diferents fibres i parts de cautxú. L'objectiu de les lones és dotar el pneumàtic de flexibilitat, però mantenint la forma rodona característica. Hi ha una lona superior a totes les altres en resistència i gruix, es tracta de la lona de carcassa, que és la lona més propera a la banda de rodament i la que major solidesa dóna al pneumàtic.

  • Flanc del pneumàtic

La zona del flanc és la part gruixuda que existeix des del taló fins a la banda de rodament. Aporta estabilitat al pneumàtic. En aquesta zona sol estar marcada tota la informació referent al pneumàtic i les seves característiques: marca de pneumàtic, model de roda, especificacions tècniques, nombre DOT ...

  • Taló del pneumàtic

El taló es troba a la part més interna del pneumàtic. Està fabricat amb cables d'acer trenat d'alta resistència. Aquest acer és recobert amb cautxú que el protegeix de l'exterior. L'objectiu del taló és crear una forma rígida i estanca que permeti al pneumàtic mantenir-se unit a la llanda i no patinar-hi.

  • Espatlla del pneumàtic

És la part que uneix el flanc amb la banda de rodament. La seva forma bisellada actua com vora del pneumàtic. L'espatlla compleix una funció important dins de l'estructura del pneumàtic ajuda en la presa de les corbes.

  • Lona de cim del pneumàtic

Les lones de cim es troben recobrint tot el pneumàtic i s'encarreguen de reforçar la seva estructura. Són capes formades per cable trenat recobert de cautxú.

  • Banda de la rodament del pneumàtic

La Banda de rodament és la zona del pneumàtic que es troba directament en contacte amb l'asfalt. Conté el disseny de la roda i profundes estries per on expulsa l'aigua. Aquesta part del pneumàtic determina les característiques principals de rendiment i comportament de la roda. El seu objectiu és proporcionar adherència a l'asfalt i ajudar en l'amortiment. El seu comportament està molt unit al dibuix de les estries.

  • Estria i entallament

El dibuix de la roda ve definit per les seves estries i entallament. Les estries són més profundes, permeten dispersar l'aigua, la neu i el fang. L‘entallament està format per petites estries de menor grandària que faciliten l'adherència. El dibuix varia en funció del tipus de roda (estiu, hivern o tot l'any). És especialment important per conduir a l'hivern, quan les condicions de gel i neu són més presents.

  • nervadura

Es tracta d'un reforç que es col·loca a la part més feble del pneumàtic. Aquesta part es troba al centre de la banda de rodament. No tots els models de pneumàtics porten aquest reforç.

Experto Rodi

El nostre expert et recomana

"És molt important que sempre cuidis l'estat dels teus pneumàtics. Recorda que, a la carretera, són els responsables de mantenir-te en contacte amb l'asfalt."

¿Pensant en canviar de pneumàtics? Tenim els MILLORS PREUS. ¡Descobreix-los!